VeChain

WEBSITE:
https://www.vechain.org/

VeChain is een op ondernemingen gericht blockchain-ecosysteem dat tot doel heeft supply chain-management te verbeteren door blockchain-technologie aan te sluiten op de echte wereld via ‘een uitgebreide governancestructuur, een robuust economisch model en geavanceerde IoT-integratie’. VeChain stelt fabrikanten in staat om producten met unieke identificatiegegevens op het platform toe te wijzen, waardoor deelnemers de beweging en herkomst van producten in een toeleveringsketen kunnen volgen.

Wat algemene informatie:
VeChain Price    $0,006394 USD
VeChain ROI      -57,49%
Market Rank     #26
Market Cap       $354.555.592 USD
24 Hour Volume             $11.427.669 USD
Circulating Supply          55.454.734.800 VET
Total Supply      86.712.634.466 VET
Max Supply        No Data
All Time High     $0,019775 USD (Sep 04, 2018)
All Time Low     $0,003282 USD (Dec 15, 2018)

VeChain is een op een blockchain gebaseerd smart- contractplatform dat zich voornamelijk richt op bedrijfsapplicaties met betrekking tot supply chain management, inclusief kwaliteitscontrole, inventarisatie en tracking.

De lancering van het hoofdkantoor in 2018, was het project in de voorhoede van de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden. VeChain werd een portfoliobedrijf van het incubatieprogramma van PwC en werkt momenteel aan proof of concept voor enkele van ‘s werelds grootste autofabrikanten, waaronder Renault en BMW.

Dit succes bij de ontwikkeling van partnerschappen had echter bijna geen effect op de symbolische prijs, die de rest van de markt volgde en zijn koers naar nieuwe dieptepunten voortzette. De dalende trend in de markt weerspiegelde de algehele lage acceptatie in de blockchain-ruimte en VeChain was geen uitzondering.

Desalniettemin heeft het project al enkele bedrijven op zijn platform geïntegreerd en werkt het momenteel aan pilots met vele anderen. Het VeChain-netwerk groeit actief, wat duidt op de toenemende acceptatie.

Dat gezegd hebbende, heeft het project alle kansen om te slagen, zolang het VeChain-team zijn pilot-projecten zal omzetten in haalbare oplossingen voor de bedrijfswereld.

VeChain richt zich op verschillende markten. Hoewel het een smart-contracts-platform heeft met dApps, richtte het zich vooral op de supply chain-industrie en op het aanbieden van internet of things-oplossingen aan de markt.

De supply chain is een enorme industrie die direct kan profiteren van blockchain-technologie. Volgens IBM zou de implementatie van blockchain de logistieke sector jaarlijks ongeveer $ 38 miljard kunnen besparen. VeChain werkt al met verschillende merken die actief blockchain-volgsystemen ontwikkelen, of het nu gaat om limited edition luxe tassen of serviceshistorie van auto’s.

VeChain introduceerde ook een oplossing voor het bestrijden van namaakgoederen door de VeChain NFC-chip te maken. De chip kan bijna in elk product worden geimplementeerd, terwijl de klanten hun smartphone kunnen gebruiken om producten te scannen om hun authenticiteit te achterhalen. De geschatte verliezen als gevolg van namaak van luxe consumptiegoederen bedroegen $ 98 miljard, terwijl de totale hoeveelheid namaak wereldwijd in 2018 $ 1,2 biljoen bedroeg.

Als platform voor smart-contracts ondersteunt VeChain ook dApps en token-lanceringen. Hoewel de ICO-markt momenteel in een neerwaartse trend zit, is de markt voor gedistribueerde applicaties aan het aantreden en zal naar verwachting de goedkeuring en groei van de blockchain-industrie in de toekomst leiden.

Vanuit het oogpunt van marktkansen komt de grootste bedreiging voor VeChain meer van traditionele spelers dan van cryptoprojecten.

In de crypto-ruimte is de concurrentie van op aanbodbeheer gerichte projecten momenteel minimaal, vanwege het feit dat de markt gigantisch is, terwijl de huidige spelers zelfs een klein stukje ervan niet kunnen dekken. De projecten concurreren niet echt, maar werken parallel aan pilots voor verschillende marktleiders.

IOTA sloot zich bijvoorbeeld aan bij het MOBI-initiatief, met een aantal belangrijke namen in de auto-industrie, zoals Groupe Renault, BMW, Ford en General Motors, om DLT-technologie te implementeren die de geschiedenis van voertuigdiensten, identiteit, gegevens en supply chain zou volgen. Op dezelfde manier werkt VeChain samen met Renault en BMW aan concepten die blockchain in hun aanbodbeheer kunnen brengen.

Dezelfde situatie speelt zich af met Waltonchain. Hoewel het de competitie met VeChain en IOTA verliest in termen van ontwikkeling van partnerschappen, dient het veel van dezelfde doelen. Het project is ook op zoek om RFID-chips in verschillende producten te implementeren om ze op de blockchain te volgen.

Vanwege het algemene gebrek aan adoptie voor de bovengenoemde projecten spelen de technologische verschillen tussen hen echter geen belangrijke rol. In feite zal er geen marktleider zijn voor leveringsbeheer in de crypto-space totdat we een echte workcase zien die in elk geval in één bedrijfstak kan worden geschaald.

VeChain concurreert ook als een smart-contract platform. De concurrentie hier is veel sterker, met gevestigde marktleiders Ethereum en EOS. VeChain zet echter pas de eerste stappen op die markt en is te klein om als een serieuze speler te worden beschouwd.

Hoewel de concurrentie in de blockchain-space minimaal is, zijn er in de traditionele ruimte spelers die een reële bedreiging vormen voor VeChain.

IBM biedt in samenwerking met scheepvaartgigant Maersk hun wereldwijde blockchainsysteem aan. Tot 94 bedrijven hebben zich al aangemeld voor het platform, inclusief havens, logistieke bedrijven, zeeschepen, enz. IBM werkt ook samen met Unilever en Walmart om nieuwe gebieden te identificeren waar de wereldwijde toeleveringsketen kan profiteren van blockchain. IBM is zo dominant op de zakelijke markt dat volgens de enquête 65% van de bedrijven zegt IBM te zullen kiezen om de technologie in hun eigen bedrijf te implementeren.

SAP is ook actief geweest op de supply chain-markt. Het werkt al samen met farmaceutische, technische en rederijen aan een geautomatiseerd op blockchain-gebaseerd supply chain-volgsysteem.

Grote spelers zoals IBM en SAP beschikken over alle middelen om de markt te domineren door blockchain-oplossingen te introduceren voor hun grote klantenbestand.

Vanuit het oogpunt van marktkansen staat VeChain voor stevige concurrentie van de traditionele spelers. Hoewel de markt groot is en de huidige spelers nog grotendeels de mogelijkheid onderzoeken, kan het voor VeChain moeilijk zijn om te concurreren met enterprise-giganten zoals IBM en SAP.

VeChain-netwerk (VeChainThor) maakte gebruik van het consensusprotocol van de Proof-of-Authority. Er zijn twee soorten nodes die de ruggengraat van het systeem vormen:

Authority-nodes – gebruikt voor het valideren van blockchain-transacties.

Economic-nodes – nemen niet deel aan de consensus, maar bieden stabiliteit aan het systeem. Economische nodes vereisen minimaal 600.000 MBO om toegang te krijgen tot de kleinste node. De node eigenaren worden eenvoudig beloond voor het staken van tokens, wat stabiliteit biedt voor het ecosysteem.

Autoriteit Masternodes genoemd moeten een minimum van 250.000.000 MBO hebben en vereisen een volledige KYC en aanvraagprocedure. In totaal zijn er 101 Autoriteit Masternodes (AM), wat een vast bedrag is. Het VeChain-team probeert grote bedrijven aan te trekken als houders van autoriteitsmasternodes. In mei 2018 kondigde DNV GL bijvoorbeeld aan dat het een Autoriteitsmasternode voor VeChain werd. Het bedrijf biedt risicobeheer- en kwaliteitscontrolediensten en heeft meer dan 14.000 werknemers in 100 landen.

Het feit dat grote bedrijven AM’s beheren, voegt niet alleen betrouwbaarheid toe aan consensus, maar helpt ook bij bedrijfsontwikkeling; AM’s worden als belanghebbenden geïnteresseerd in het succes van het netwerk.

Het probleem is dat, in het geval van VeChain, de autoriteit van AM’s grotendeels niet kan worden geverifieerd, maar dat gebruikers eenvoudigweg moeten vertrouwen dat het team handelt in het beste belang van de community.

Het lijkt er op dat VeChain zich inspant om toestemming te krijgen van de compliance-afdelingen van AM om hun identiteit bekend te maken. Het proces zal echter enige tijd duren, zonder dat er streefdata worden aangekondigd.

Dit leidt ertoe dat VeChain niet volledig gedecentraliseerd wil worden. In plaats daarvan heeft het een gecentraliseerd bestuursteam dat wordt gekozen door de gedecentraliseerde gemeenschap. Voor elk project dat met verschillende bedrijven wil werken, is er behoefte aan een gecentraliseerd contactpunt. Dit kan dus een redelijke manier zijn om ondernemingsadoptie aan te trekken.

Het project wordt beheerd door VeChain Foundation, die zich inzet voor de ontwikkeling van het VeChain-ecosysteem. Het bestuurscollege is het bestuursorgaan van de VeChain Foundation. Het legt de ontwikkelingsstrategie vast en selecteert functionele commissievoorzitters om toezicht te houden op de operationele eenheden van de Stichting.

Momenteel wordt de stichting gefinancierd met het kapitaal dat oorspronkelijk is verkregen via de ICO. Het is echter van plan zijn eigen financieringsbronnen te verkrijgen en de opbrengsten (niet-operationele inkomsten) te genereren uit onderzoeks- en ontwikkelingsresultaten, productverkoop, overdracht van octrooien of licenties, academische uitwisselingen en bijdragen, enz.

De “Foundation Steering Committee” wordt om de twee jaar gekozen door de stakeholders van VeChain, d.w.z. grote houders van VET’s, Smart Contract Owners of Masternode-houders. Grote stemrechten zijn verdeeld over de belangrijkste begunstigden van het ecosysteem, wat redelijk is omdat ze een financiële prikkel hebben om in het beste belang van het ecosysteem te handelen.

De onderstaande tabel geeft een samenvatting van de minimale VET-behoefte voor elke categorie belanghebbenden om deel te nemen aan het stemproces.

Er zijn drie fundamentele onderwerpen waar belanghebbenden op zullen stemmen:

De raad van bestuur
De wijziging van het fundamentele consensusmechanisme of technische parameters
Andere onderwerpen die de Raad van Bestuur nodig acht voor algemene stemming (financieringsvoorstellen, etc.)

Voorafgaand aan elke stemming, zal de Stichting gedetailleerde regels bekendmaken, zoals het tellen van de stemautoriteit, de stemdag en de minimale participatiegraad. Belanghebbenden kunnen zich aanmelden voor de aankomende stemming op het stemplatform VeVote.

Verrassend genoeg leidde de concentratie van het stemrecht in handen van grote belanghebbenden niet tot centralisatie van fondsen.
Top 10-adressen zijn goed voor 32% van alle VeChain-tokens.
Als we Binance-portefeuilles echter uitsluiten van deze lijst, zouden de top-10-adressen ongeveer 15% van het totale aanbod uitmaken, wat relatief laag is.

Tegelijkertijd heeft VeChain de leidende rol op zich genomen in termen van ontwikkeling van partnerschappen. Momenteel werkt het bedrijf aan pilots met bijna 20 ondernemingen, wat de eerste stap zou kunnen zijn naar een brede acceptatie van het netwerk.

Het bedrijf opereert met een Blockchain-as-a-Service (BaaS) -model en zet alle benodigde infrastructuur voor zijn klanten op, met een mate van maatwerk die is afgestemd op de behoeften. Dit maakt het onboardingproces van de klant soepel en helpt om uit te breiden naar verschillende industrieën.

Met een dergelijke strategie kon VeChain samenwerken met veel bekende merken. VeChain werd een portfoliobedrijf van het PwC-incubatorprogramma in China. Het uitgebreide netwerk van PwC moet VeChain helpen de ontwikkeling in de markten van Hongkong en Zuidoost-Azië te versnellen. Het project werkte ook samen met H & M-dochter Arket en testte VeChain om de traceerbaarheid van productgegevens in de waardeketen te beveiligen. De test werd uitgevoerd op een wollen muts uit de herfst 2018-collectie en klanten konden VeChain gebruiken om de authenticiteit van het product te verifiëren.

VeChain ontwikkelt in feite een systeem voor het volgen van luxegoederen met beperkte oplage. VeChain werkt ook actief samen met grote ondernemingen, zoals de People’s Insurance Company uit China (‘s werelds op een na grootste verzekeraar volgens Forbes), DNV GL (een wereldwijd bedrijf voor kwaliteitsborging en risicobeheer), enz. In samenwerking met DNV GL ontwikkelde VeChain MyStory, een digitale beveiligingsoplossing met blockchain-ondersteuning. Italiaanse wijnmakers waren de eersten die de oplossing implementeerden. Met de dApp kunnen consumenten het ware verhaal achter de fles traceren door de QR-code van My Story ™ te scannen. De consumenten hebben toegang tot de tijdlijn van de wijn en locaties van druif naar winkel voor elke fles.

VeChain heeft ook nauw samengewerkt met BYD, een van de grootste Chinese automerken op een proof of concept voor het aanpakken van onevenwichtigheden in koolstofemissies. De ontwikkelde applicatie zal gegevens van miljoenen auto’s, bussen, treinen en andere voertuigen verplaatsen naar een VeChain openbaar blockchainplatform.

Een dergelijke ontwikkeling van actieve partnerschappen hielp het project een grote gemeenschap te laten groeien. VeChain-getallen zijn echter lager dan wat IOTA, Ethereum of EOS hebben, wat kan worden verklaard door het feit dat het project relatief jong is. Het heeft ook geen ontwikkeld dApp-ecosysteem, met kleinere spellen en DEX-aanbod in vergelijking met EOS of Ethereum.

Het aantal actieve adressen is de afgelopen 2 jaar niet significant gestegen, wat aangeeft dat het project niet vooruitgaat qua adoptie. VeChain-transactieactiviteit wordt gemeten aan de hand van het aantal clausules. Een transactie kan vele clausules of transacties bevatten die in een transactie zijn gebundeld. Een transactie kan bijvoorbeeld 100 ontvangers hebben, dus dat zijn 1 transactie / 100-clausules. In algemene termen is het aantal clausules gelijk aan het aantal transacties. Dit aantal blijft toenemen sinds september 2018, wat kan duiden op de toenemende acceptatie van de blockchain.

Het project is behoorlijk succesvol geweest in het ontwikkelen van zijn ecosysteem. Na de lancering van mainnet ziet het netwerk toenemend gebruik. Het team rapporteert met veel ondernemingen te werken en ontwikkelt pilots. Zolang het project klanten kan overtuigen die pilots testen om het platform te blijven gebruiken, kan het een van de eerste netwerken worden die echte problemen begint op te lossen voor echte bedrijven.

VeChainThor Blockchain maakt gebruik van een dual token economisch model met VeChain tokens (VET) en VeThor tokens (VTHO). Dit model vermijdt een obstakel waar veel DLT-netwerken mee te maken hebben: de kosten van het gebruik van blockchain nemen dramatisch toe wanneer de token-waardering omhoog gaat.

Het economische dual-tokenmodel voorkomt dat transactiekosten direct afhankelijk zijn van de volatiliteit van de prijs van VET-tokens, waardoor de blockchain geschikter is voor zakelijke transacties en bedrijfsgebruik.

VTHO wordt gegenereerd via het vasthouden van VET en stelt gebruikers in staat om transacties te doen zonder extra kosten als ze VET tokens lang genoeg vasthouden. Dit zou de vraag naar het BOO-token moeten vergroten, als het team zijn adoptieplannen realiseert.

Dit stimuleringsmechanisme wordt ook toegepast op nodes die het ecosysteem ondersteunen:
1. Autoriteit-nodes – nemen direct deel aan de consensus. Ze ontvangen de hoogste VTHO productiesnelheid en stemrechten, 30% van het dagelijks gebruik van VTHO wordt beloond met de Masternodes van de autoriteit. Een minimum van 25.000.000 beroepsonderwijs en -opleiding is vereist om de AM-status aan te vragen. Bovendien moeten eigenaren van autoriteit Masternode bewijzen dat ze een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het VeChain-ecosysteem en volledige KYC-naleving vereisen.
2. Er zijn ook economische nodes die niet deelnemen aan de consensus maar die het systeem als geheel stabiel houden:
● Mjolnir Masternode – een minimum van 15.000.000 MB vereist. 30 dagen looptijd.
● Thunder Node – een minimum van 5.000.000 MB vereist. 20-daagse looptijd.
● Strength Node – minimaal 1.000.000 VET vereist. Looptijd van 10 dagen.

Economische nodes worden beloond met een deel van VTHO gegenereerd door een pool van beroepsonderwijs en -opleiding die door de Stichting is gereserveerd. De toegewezen VET in VTHO Reward Pool wordt elke 6 maanden met 2,5 miljard verlaagd, tot nader bericht na 29 februari 2020. Momenteel zijn er 15 miljard VET in de VTHO Reward Pool. De beloning wordt verdeeld onder de Economic Nodes en vervangt VTHO niet die ook wordt gegenereerd door bewaarde VET-tokens.

  1. De Foundation heeft ook een X Reward-pool (5 miljard VET) gecreëerd die het derde type nodes beloont: X Economische nodes. X-knooppuntstatus wordt alleen verleend aan degenen die VeChain hebben ondersteund tijdens de vroege ontwikkelingsstadia.
    ● Mjolnir X-knooppunt – een minimum van 15,600.000 mbo nodig. 90-dagen volwassenheid bij het upgraden van een Thunder X-knooppunt
    ● Thunder X-knooppunt – minimaal 5.600.000 mbo nodig. 60 dagen looptijd bij het upgraden van een Strength X-knooppunt.
    ● Strength X Node – een minimum van 1.600.000 benodigde mbo’s, 30-daagse volwassenheidsperiode bij het upgraden van een VeThor X-knooppunt
    ● VeThor X-knooppunt – minimaal 600.000 benodigde MBO’s, geen looptijd.

Elk knooppunt wordt vertegenwoordigd door een uniek token op de blockchain, zodat het kan worden overgebracht naar een andere portefeuille of zelfs kan worden verkocht aan een andere gebruiker. De verdeling van de beloningen wordt weergegeven in de onderstaande tabel.

Naast staking, worden tokens gebruikt voor verschillende andere doeleinden in het ecosysteem:

Kosten: de huidige standaard transactiekosten zijn gelijk aan 21 VTHO (0,0053 $). Het is ook mogelijk om de prioriteit van de transactie te verhogen door de kosten te verhogen. Gebruikers kunnen VTHO kopen op de centrale om een ​​transactie te doen, of ze kunnen VET in hun portemonnee houden, wat automatisch VTHO zal genereren.

Governance – grote houders van VET-tokens (minimaal 1.000.000 MBO’s) kunnen deelnemen aan votings van de community.

Speculatie – VET wordt verhandeld op veel populaire crypto-exchanges. VTHO is minder liquide en wordt voornamelijk verhandeld op Lbank, OceanEX en Gate.io.

Beide tokens zijn drastisch anders in termen van de functie die ze bedienen, het totale aanbod en de inflatie.

VET-token vertegenwoordigt smart geld of waardeoverdrachtmedium. Het maakt waardecirculatie binnen het ecosysteem mogelijk.

VTHO-token vertegenwoordigt de onderliggende kosten van het gebruik van VeChain. Elke MBO genereert 0,000432 VTHO per dag. Het team heeft de kracht om de snelheid aan te passen waarmee VTHO-tokens worden gegenereerd om de prijs te stabiliseren. Momenteel zijn er bijna 8,5 miljard VTHO-tokens. De gemiddelde groei van het dagelijkse VTHO-aanbod is 37,3 miljoen, terwijl de gemiddelde dagelijkse brandsnelheid 139,9 k bedraagt. De tokens worden gebrand wanneer er een betalingstransactie of contractuitvoering is. 70% van de gebrande tokens worden vernietigd, terwijl 30% als beloning voor de Masternodes van de autoriteit gaat.

Een dergelijk systeem maakt het mogelijk de vergoedingen te beheren die gebruikers betalen voor de blockchain en maakt het gemakkelijk om het netwerk te gebruiken. Tegelijkertijd start het de vraag naar een VET-token, wat nodig zou zijn om het netwerk te gebruiken.

Het token-economiemodel van VeChain ziet er goed doordacht uit. Het stelt bedrijven in staat om het netwerk te gebruiken terwijl ze de operationele kosten goed onder de knie hebben. De toekomstige vraag naar het token hangt alleen af ​​van het vermogen van het team om meer ondernemingen op het netwerk aan te trekken, wat nog steeds werk in uitvoering is.

Het team werkt sinds 2015 voor VeChain en na de ICO in 2017. De CEO heeft goede connecties in de luxe-industrie. Hij werkte meer dan 5 jaar in Louis Vuitton en kan in die branche een bedrijf oprichten dat vecht tegen namaak met VeChainThor.

Het kernteam bestaat uit 14 personen. Sommige teamleden hebben connecties met PwC China, dat directe toegang zou moeten geven tot grote bedrijven en het gemak van bedrijfsontwikkeling zou moeten vergroten.

Over de prijs:
VeChain (VET) is een top-20 blockchain-project op basis van marktkapitalisatie en een top-50 op basis van 24-uursvolumeverschillen. VTHO is minder liquide en wordt voornamelijk verhandeld op Lbank, OceanEX en Gate.io. VeChain en zijn concurrenten hebben vergelijkbare prijsgrafieken. Alle munten hebben sinds november 2018 een steile prijsdaling ervaren. Hoewel het project een toenemende activiteit op zijn netwerk kende, leidde dit niet tot de prijsstijging, wat erop wijst dat de meeste tokenhouders zeer speculatief blijven

Het handelsvolume wordt gedomineerd door VET / USDT-, VET / BTC-paren. De aanzienlijke hoeveelheid fiat-volume kan weerspiegelen dat het token feitelijk wordt verhandeld door de enterprise-spelers, die niet willen worden blootgesteld aan de volatiliteit van BTC en ETH.

Het volume is relatief stabiel gebleven na het piekvolume in september. Tijdens de piekvolumes op de markt blijft het handelsvolume echter stabiel, wat het feit weerspiegelt dat de munt nog steeds grotendeels buiten de algemene radars valt.

De prijs is in het afgelopen jaar volledig met de markt meegegroeid.

Sommige mensen verwachten dat op de lange termijn de prijs van Vechain rond de 7 dollar zal liggen. Dat is natuurlijk koffiedik kijken.

Mocht er interesse zijn in een Technische analyse dan kun je altijd even iemand uit ons team benaderen.

Wijzigingen en vergissingen voorbehouden. Mei 2019.

Overtuigd van het Altcoinbase team?